Godly Play - en introduktion

I starten af marts var jeg på kursus i Godly Play. Det var helt igennem fantastisk! Dels var det noget nær en åbenbaring at opleve Godly Play, noget jeg ellers kun havde læst om, men vidste, jeg måtte lære mere om. Dels var holdet og underviserne en oplevelse og en opmuntring i sig selv. På et hold med 14 kvinder, var der tre metodister, 6 anglikanere, 4 katolikker, en united reformed og en et-eller-andet-men-kristen søster fra Trinidad. Der var en åbenhed og hjertelighed, jeg sjældent har mødt. Måske kom det helt enkelt af at vi var sammen om bibelen non-stop, mens vi var sammen.

For det er kort fortalt, hvad Godly Play er: en måde at fortælle bibelen på. Godly Play er udviklet af Jerome Berryman, og bygger på forståelse af, at børn ligesom voksne har et rigt indre liv, kæmper med eksistentielle spørgsmål og besidder en dyb længsel efter Gud. Jerrome Berryman er inspireret af Montessori pædagogik i sin tilgang, og arbejder med en tanke om, at bibelen som Guds Ord oprindeligt var det levende, talte ord mellem to mennesker, der var overfor hinanden. Derfor bliver bibelhistorier fortalt og vist samtidigt. Kropssproget er også inddraget, da det jo netop er en stor del af vores måde at tale sammen - og afkode det, vi hører.

Udover selve bibelformidlingen er det også en stor del af Godly Play, at der efter Ordet (bibel historien) er mulighed for at reagerer på det, man nu har hørt. Dels er der tid til sammen at undre sig over det, man nu har hørt. Dels er der tid til at tegne, male, bygge, lege som respons.

Jeg har forgæves forsøgt at forklare herhjemme, hvad jeg oplevede - og må vist erkende, at uanset hvor begejstret jeg lyder eller hvor meget jeg svinger med armene, så er det svært at forstå uden at opleve det. Derfor er videoen her fra Tyskland god. Den både viser og fortæller om Godly Play i kirken sammen med børn og redegør også for nogle af tankerne bag.

Herhjemme er det Danmarks Folkekirkelige Søndagsskoler, der kan undervise i Godly Play. De har også en fin artikel om, hvad det er her.

Kender du til Godly Play? Og hvsi du gør, hvad er så dine erfaringer med det?

Kommentarer

  1. Det forstår jeg godt, du er vild med - ser superspændende ud! Og til lykke med Klub Børnekirke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er virkelig spændende!! Jeg er i gang med at finde materialer, og skal også have fingre i de danske oversættelser. Jeg ved, det er oversat til svensk, men hvis du gerne vil have en dansk forevisning siger du bare til! Planen er, at jeg skal rundt og vise det, så jeg kommer sikkert også til København på et tidspunkt! :-)

      Slet
  2. Det lyder spændende, jeg arbejdede med biblefortællingerne, da jeg var FDFleder. Og jeg kunne helt sikkert også se det brugt i det regi :-) Og tillykke med jeres børnekirke.

    SvarSlet
  3. Tak, Lene :-) Vi havde en god fest!
    Godly Play kunne helt sikkert bruges til FDF og lignende steder. Jeg håber, det er en måde at fortælle på, som bliver mere brugt også i Danmark med tiden.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Endelig adoption

Med maven bar

Fadervor - inspireret af Godly Play